Autobusem tak trochu jinak aneb o tržním sociálním systému
Indonéský "bis" neboli autobus, většinou meziměstský
Hru na právě odjíždějící autobus hrají nejen nádražní naháněči, ale i řidiči autobusů, kteří mají neustále nastartovaný motor a túrují jej jakoby se chystali každou chvilku zařadit jedničku a odjet. Jedničku pak dokonce skutečně zařadí, ujedou 1-2 metry, ihned nato ovšem zařadí zpátečku, ujedou stejné 1-2 metry nazpátek a hra se opakuje od začátku. Nově příchozí cestující tak získají opravdu naléhavý pocit, že jejich autobus zrovna odjíždí a nechají se zviklat k nastoupení k tomu, kdo křičí nejhlasitěji, nedbaje na cenu či vzhled autobusu. Takováto hra na chytání cestujících může někdy trvat i hodinu, přičemž po celou tu dobu je autobusové nádraží dále syceno výfukovými plyny (mimochodem mně napadá, že zápach výfukových plynů je něčím, na co už u nás člověk nenarazí a nebýt cesty do rozvojové země tak by si to ani neuvědomil).
Cesta indonéským autobusem třídy ekonomi - což je samozřejmě ta nejlevnější - je zážitkem sama o sobě. Stejně jako v Indonésii neplatí v podstatě žádná omezující pravidla pro silniční provoz, tak zřejmě neplatí ani téměř žádná omezení pro chování pasažérů v autobuse. Výsledkem je neuvěřitelný nepořádek, odpadky a kusy potravin povalující se všude okolo po interiéru vozidla, což vzhledem k tomu, že autobusy nejsou pravděpodobně nikdy uklízeny, do nich láká šváby (na jejich hemžení v temných prostorech pod nohama člověk zkrátka nesmí myslet), a jednou jsme dokonce v interiéru autobusu viděli i myši. To by však na indonéských autobusech zdaleka nebylo to nejhorší. Daleko nepříjemnějším průvodcem na cestách je všudypřítomný protivný, štiplavý, dusivý cigaretový kouř. Ano, v indonéských autobusech se zcela běžně kouří. Jak potom vypadá několikahodinová, neřku-li třeba celodenní cesta takovýmto autobusem, si již jistě dokážete představit sami.
Je však potřeba upozornit, že v autobusech vyšších tříd (zvaných business a executif) to není o mnoho lepší - někdy dokonce právě naopak. Měly by sice být všechny klimatizované, ovšem klimatizace je často porouchaná, což dělá z autobusu jeden neodvětrávaný zapařený skleník s teplotou okolo čtyřicítky a zážitek z cesty takovýmto vehiklem je pak přímo hororový. Zvláštní však je, že si na to nikdy nikdo nestěžuje, nikdo nechce vrátit příplatek za klimatizovaný autobus, když je klimatizace porouchaná - to je něco, co asi opravdu nikdy nepochopím. Nemluvě o tom, že ostatní neduhy, popsané v předchozím odstavci (tj. špína a kouření), se v těchto dražších autobusech vyskytují také.
Ale aby tento popis nevyzněl tak úplně negativně, musíme podotknout, že, stejně jako všude jinde i zde výjimka potvrzuje pravidlo, a tak se najde tu a tam nějaký ten spoj, na kterém si cestující užije komfortu blížícího se evropským standardům v autobusové dopravě. Týká se to zejména několika málo turističtějších oblastí jako je např. Bali (dálkové autobusy na trase Jakarta-Denpasar), nebo například na Sulawesi na trase Makassar-Rantepao, apod.
Dalším zajímavým, veskrze nezapomenutelným, a mnohdy nakonec i relativně užitečným rysem indonéské autobusové dopravy jsou "nabízeči". V podstatě při každém zastavení autobusu - a to nejen na autobusovém stanovišti či zastávce, ale například i na křižovatkách - do něj naskočí několik nabízečů a začnou vykřikovat popis svého nabízeného sortimentu. Tím může být naprosto cokoliv, od hřebenů, tužek, kalendářů a dalších kancelářských potřeb, přes ponožky, dětské trička a jiné kusy oděvů až po knihy (většinou náboženského charakteru) a nebo - a to bývá nejčastější - jídlo a pití.
Zpočátku jsme měli tendenci, získanou každodenní neblahou cestovatelskou zkušeností se všudypřítomnými podvodníky, každého, kdo nám něco vnucoval, automaticky odmítat a ani jsme nepřemýšleli nad jejich nabídkami. Postupně jsme však zjistili, že jejich ceny bývají neobyčejně dobré, a to pohodlí, když si člověk může přímo v autobuse aniž by vystoupil pořídit něco k jídlu a pití, by se dalo s troškou fantazie a velkou dávkou tolerance přirovnat k našim luxusním vlakům s jídelními vozy.
Kromě nabízečů pak do autobusu často naskakují i "baviči". Někdy je jeden, jindy dva; někdy je to muž, jindy žena nebo dokonce dítě; někdy má jako hudební nástroj kytaru, jindy bubínek, nebo třeba jen hřeben či prázdný kelímek od jogurtu. Ale jedno mají baviči společné - zpívají. Kvalita zpěvu se však - pokud mohu soudit s ohledlem na své velmi omezené schopnosti v této oblasti - různí. Většinou je to natolik hrozné, že skřípající faleš pozná i člověk s hudebním hluchem mého kalibru. Výjimečně se však mezi zpěváky objeví i poměrně zajímavé hlasové projevy, svědčící o nemalém talentu.
Po nějaké době strávené cestováním po Indonésii jsme však vypozorovali jeden velmi zajímavý úkaz - totiž že místní cestující finančně přispívají všem bavičům téměř bez rozdílu a bez ohledu na kvalitu jejich projevu. Příspěvky "do klobouku" dávají i těm nejhorším břídilům a trapitelům okolních uší. Brzy jsme si uvědomili, že zde zřejmě ani tak moc nejde o to, jaký výkon baviči předvedou. Celá tato maškaráda má tak trochu jiný rozměr - je to vlastně jakási záchranná sociální síť, vzniknuvší spontánně (dalo by se dokonce říct "tržním způsobem") v zemi, kde není poskytována centrálně, všemocným a vševědoucím státem. Chudý člověk, který nemůže najít práci, ale je natolik soudný že nechce jen tak bezmocně žebrat, se - nemaje záchranné ruky státem poskytovaného sociálního systému - uchýlí k této bavičské "profesi" a spoléhá na solidaritu a sociální cítění svých spoluobčanů. Svým vystoupením vlastně říká: "jsem chudý, bez práce a nemám co jíst a předstupuji před vás, kteří jste na tom líp, protože si můžete dovolit cestovat z jednoho místa na druhé, a jistě se tedy můžete se mnou podělit o nějaký ten šesták."
A opravdu to funguje! V Indonésii člověk v podstatě nevidí žebráky či jiné ubožáky na samém dně lidské existence. Drtivá většina Indonésanů je sice chudá - tedy po pravdě řečeno měřeno našimi měřítky je VELMI chudá - ale v podstatě nikdo zde nežebrá. A to je řekl bych dobře.
Tento nestátní sociální systém však patrně není přenositelný do západní civilizace - suchopárná a upjatá mentalita "civilizovaného" západu by zřejmě pohled na takovéto tragikomické výjevy neunesla.